zaterdag 30 augustus 2014

Mijn tips voor bij het studeren

Vandaag heb ik een artikel met tips tijdens het studeren. Ik heb al heel wat moeilijkheden gehad in mijn schoolcarrière. Ik ben een niveau gezakt, ik ben een keer blijven zitten en ik het ging niet goed in mijn eerste jaar op het HBO en ben hierdoor voor het eind van het jaar gestopt met de studie. Ik vertel even wat over mijn schoolleven. Ik ben na de basisschool naar het atheneum gegaan. Dit heb ik twee jaar volgehouden. Ik mocht door op het atheneum als ik dat wilde, maar ik wilde graag wat meer vrije tijd, dus ik koos ervoor om van de tweede klas van het atheneum naar de havo te gaan. Hier ging het ook niet daverend, maar uiteindelijk heb ik het met een keer blijven zitten (zakken voor mijn examen) alsnog afgerond. Toen ik begon aan het HBO ging het studeren totaal niet goed. Ik was veel tijd kwijt en de resultaten waren om te huilen. Ik heb de concentratie van een baksteen, maar ik had nergens een diagnose voor, dus ik kon niet geholpen worden. Ik stopte in april met mijn studie en ik koos ervoor om toch maar eens naar de psychiater te gaan. Hier werd ADD gediagnostiseerd. ADD is eigenlijk vooral een aandachtsstoornis, hiermee wordt bedoelt dat ik mijn aandacht niet lang kan vasthouden. Doordat ik er al bijna twintig jaar mee leef, heb ik mijn manieren gevonden om hier wel mee om te gaan.


Hier komen dan mijn tips.

1. Ga naar alle colleges. Hoorcolleges, werkgroepen, alles.
Dit lijkt misschien voor de hand liggend. Toch gaat het blijkbaar heel veel fout op dit punt. Voor mij is het bijwonen van de lessen erg belangrijk, ook al heb ik moeite om mij drie uur lang op een docent te focussen die een hoorcollege geeft. Alsnog steek je er wat van op. Het is ook belangrijk om aantekeningen te maken tijdens de colleges. Ik vind dit zelf vanzelfsprekend, maar ik zag bij mijn klasgenoten dat bijna niemand een collegeblok of laptop voor zich had. Ik onthoud vrij weinig als ik niets opschrijf, dus voor mij is het echt heel erg nodig om als een malle aantekeningen te maken.

2. Ik noemde net al notities maken tijdens het college, maar het kan ook heel handig zijn om het college op te nemen. Dus gewoon je telefoon naast je neerleggen in de opnamestand. Ik heb dit zelf al veel gedaan. Dan was ik een uittreksel aan het maken van mijn aantekeningen, en ik had een 'gat' in mijn aantekeningen, dan helpt het om even terug te luisteren wat de docent precies gezegd had. Op mijn school spreken de docenten niet met versterking, dus dan kan het soms wat lastig zijn, maar op de meeste hogescholen en universiteiten wordt over het algemeen wel met versterking gesproken.

3. Ook een belangrijke, zeker voor mij, is om te werken in een omgeving waar je niet afgeleid wordt. Ik kan niet studeren met een telefoon die constant afgaat, of met mensen die rumoerig zijn, of een rommelige omgeving is ook niet goed voor mij. Ik moet studeren in een rustige, nette omgeving. Ik leer het best zonder muziek op. Muziek is voor mij erg afleidend. Ik ben snel afgeleid. Ik heb hier deels mee om leren gaan. Oordopjes werken niet voor mij. Dit is vaak voor mij aangeraden, maar ik kan er niet goed tegen om bijvoorbeeld mijn eigen slik- en ademgeluiden te horen. Dit klinkt vreemd, maar daar kan ik van afgeleid raken. De tip hieruit is, werk in een omgeving waarin je niet wordt afgeleid, en dit is voor iedereen anders.

4. Als het studeren als een hardloopwedstrijd wordt gezien. Dan zijn er twee verschillende soorten lopers. De langeafstandsloper en de sprinter. Ikzelf ben de sprinter. Ik heb een korte spanningsboog. Ik kan me voor maximaal een twintig minuten tot een halfuur compleet focussen, en daarna neem ik niets meer op. Dan neem ik een korte pauze. Daarna ga ik weer een twintig minuten volledig gefocust  studeren en dan weer een korten pauze van ongeveer vijf minuten. Voor anderen kan het werken om gewoon twee uur aan een stuk te studeren. En dan een langere pauze te nemen en weer twee uur hard aan het werk gaan. Voor mij is dit echt bijna onmogelijk. Zoek de manier die bij jou past en studeer ook op die manier.

5. Slaap goed. Slaap is essentieel voor een goede concentratie. Het kan heel verleidelijk zijn om voor een tentamen een nachtje door te halen om te studeren en te leven op koffie en energydrank, maar dat is zo ontzettend slecht. Ten eerste haal je op deze manier je ritme overhoop. Ik hecht zelf veel waarde aan een goed dag/nacht ritme, en in die uren neem je vaak niets meer op. Slaap is zo belangrijk, ook dat uurtje wat je de avond voor het tentamen nog even langer leert.

Dit zijn mijn vijf studietips. Dit zijn wel dingen die voor mij werken en misschien niet voor een ander. Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen